Siste kommentarer
til våre nyhetssaker:

Berit
Erik Evjen Høyvik
Jon Olav
Elin
Øyvind Neeraas
Orkdal
 




Ledig
 


10 matvarer som brenner fett

Skrevet 24.08.2009 09:32 - Livsstil

Visste du at det finnes mat som kan øke forbrenningen din og hjelpe deg med å gå ned i vekt? Fox News gir deg en liste over ti av de beste.

 


Noen typer mat legger du lett på deg av - men det finnes også mat som hjelper deg med å gå ned i vekt.

 

1. Mandler

Mandler er ikke bare deilig snacks – de er også fulle av protein, fiber og sunt fett. Flere studier har funnet at det å spise moderate mengder mandler (30- 85 gram om dagen) kan føre til at man går ned i vekt, da de stabiliserer blodsukkeret og holder sulten på avstand. Personer som spiser nøtter har også en tendens til å ha mindre fett på magen.

 

2. Fettfattig melk

Fettfattige melkeprodukter er fulle av kalsium, som har vist seg å spille en viktig rolle i forbindelse med vekttap. D-vitaminet i melken hjelper kroppen med å ta opp kalsiumet, og har i noen studier også vist seg å øke forbrenningen.

 

3. Egg

Forskning viser at det å spise frokost gir forbrenningen en kickstart, noe som gjør at du forbrenner flere kalorier enn personer som ikke spiser frokost. I tillegg har personer som spiser egg til frokost en tendens til å spise færre kalorier de påfølgende timene enn både personer som spiser annen mat til frokost og personer som dropper frokosten helt.

 

4. Asparges

Asparges er naturlig vanndrivende, og skyller derfor ut væske og begrenser mengden vann man lagrer i kroppen når man har spist salt mat. Man tror også at asparges kan spille en rolle i nedbrytningen av fett i kroppen, og med bare 22 kalorier per 100 gram er asparges deilig lavkalorisnacks.

 

5. Salat

Salat har et svært lavt kaloriinnhold. 100 gram isbergsalat inneholder for eksempel bare tolv kalorier, i tillegg til mye fettutskyllende vann.

 

6. Stangselleri

Stangselleri inneholder i likhet med salat svært lite kalorier (kun 16 kalorierper100 gram) og mye vann. Du bruker faktisk 85 kalorier i timen på å tygge og fordøye mat, så hvis du spiser en salat av isbergsalat, stangselleri og asparges (omtrent to desiliter av hver), får du faktisk kroppen til å forbrenne flere kalorier enn du får i deg.

 

7. Magert kjøtt

Magert kjøtt som kalkun, kylling og renskåret biff inneholder mye muskelbyggende protein. Jo mer muskler du har, jo mer kalorier forbrenner du, selv når du sitter i ro.

 

8. Epler

Et eple om dagen er godt for magen – og kanskje kan det også være godt for fettforbrenningen. En studie fant at personer som spiste et eple før hvert måltid forbrant flere kalorier og gikk mer ned i vekt enn de som ikke startet måltidene sine med et eple.

 

9. Grapefrukt

Grapefrukter er deilige og saftige, og inneholde mye pektin, som har vist seg å bryte ned fett i kroppen.

 

10. Vann

Vann er en viktig del av enhver slankekur, og er nyttig og nødvendig på en rekke måter. Vann tar for eksempel knekken på væskeansamlinger ved å skylle ut vann fra kroppen, og har vist seg å øke forbrenningen. Når man drikker nok vann unngår man i tillegg å bli dehydrert, noe som kan senke forbrenningen. Personer som er dehydrerte forveksler ofte tørsten med sult, og ender opp med å få i seg unødvendige kalorier.

 

Kilde: Kk.no/fox news

 

AL


Til toppen

Del denne artikkelen på 




Legg til kommentar


Navn:
Kontaktinformasjon
Kontroll: Skriv inn tegnene Skriv inn tegnene du ser i bildet for godkjennelse.
kommentar:
 
For å unngå publisering av støtende innhold, har vi nå innført godkjenning av kommentarer.

De blir nå lest, før de blir godkjent og publisert. Vi leser igjennom jevnlig og publiserer godkjente kommentarer så fort vi kan.



T2 Regnskap AS - Alt innen regnskapstjenester



Ta kontakt på: