Siste kommentarer
til våre nyhetssaker:

Berit
Erik Evjen Høyvik
Jon Olav
Elin
Øyvind Neeraas
Orkdal
 




Ledig
 


Gjør gåturen til en kalorikiller

Skrevet 05.09.2009 11:40 - Livsstil

Gode tips som får kaloriene til å trille av sted

 


I rask gange eller lett jogg: Kristin Tjelle fra Børsa ser ut til å trimme både titt og ofte. Her fra Våttån opp.

 

Kvinnebladet KK spør om du virkelig kan gå deg slank? Ja, men å gå er ikke det samme som å spasere, så ta grep og gjør turene dine mer effektive.

 

I morgen søndag har du muligheten til å prøve ut disse tipsene når du går Jens Riise-løpet som blant annet går ved Vigda-promenaden.

 

Kvinnebladet har satt opp disse rådene med boka «Gå ner i vikt med promenader» og lommelegen.no som kilder:

 

1. La maten synke

Vent gjerne til to timer etter et måltid før du går tur. Blodsukkernivåene er stabile på et lavere nivå og kroppen brenner både sukker og fett.

 

2. Bruk gode sko

Hælene dine skal treffe bakken først, ikke tærne.

 

3. Gå fort

Men hvor fort er fort nok? Hvis du ellers er frisk bør du kunne klare 5 km på en time. Gå en kilometer; klarer du dette på 12 minutter eller mindre er du på rett spor.

 

4. Sving med armene

Hold 90 grader i albuene og sving med armene i en naturlig bevegelse for å øke intensiteten.

 

 

5. Prøv staver

Med stavgang øker du forbrenningen med 20-30 prosent. Samtidig minsker belastningen på leddene i underkroppen.


6. Kutt skrittlengden

Kraften i spaseringen oppstår ved å skyve legg og fot bakover. Når du øker farten skal du ta kortere og raskere steg.


7. Rett i ryggen

Luter du fremover? Rett deg opp! Dette bedrer pustekapasiteten, og du belaster rygg, skuldre og nakke mindre.


8. Mål intensiteten


Lat som om du går for å rekke en buss eller et tog. Sannsynligvis vil du da opprettholde riktig intensitet.
  •  

  • 9. Gå lenge nok

    Turen bør vare minst en halv time, og gjerne nærmere en hel time.

10. Varier turterrenget

Ta deg en tur i skogen, og varier med lett jogging eller turgåing i fjellet. Du belaster andre muskelgrupper og øker kondisjonen ved å ta turen bort fra asfalterte veier innimellom.


11. Gå med vekter

Skaff deg to små vekter og tren armene og overkroppen mens du går.


12. Kjør intervaller

Gå i vanlig tempo i om lag fem minutter, øk så tempoet til du kjenner at hjertet slår raskere og du innhalerer mer luft og hold dette tempoet i et kvarters tid. Repeter prosessen en gang til hvis du orker.


13. Gående utfall

Prøv å gå tur på en ny måte: Høyt opp med kneet når du løfter beinet opp, og dypt ned i kneet når du tråkker ned. Det bakre kneet skal nesten berøre bakken. Synes du dette er lett kan du fylle en ryggsekk med noe tungt for å få ekstra effekt. Aller best effekt har øvelsen hvis du gjør den i en slak oppoverbakke.


  • 14. Tren rumpa

    Neste gang du går av sted på tur, press inn baken og tren rumpemusklene. Du bruker flere muskler og forbrenner dermed flere kalorier.

15. Gå oppover

Begynn å gå i oppoverbakke og forbrenn mer fett. Studier viser at en kvinne som går 30 minutter på 5 % oppoverbakke på en tredemølle, forbrant opp mot 35 % mer kalorier enn en som gikk på kun 2 % oppoverbakke.

 

Merk også!Du kan minske de negative effektene av et kraftig fettrikt måltid gjennom å gå i en times tid i raskt tempo før middagen. Gåturen gjør at mengden blodfettstoffer blir betydelig lavere.

Merk! En amerikansk studie av kvinner som slanket seg viser at man for å holde vekta nede bør mosjonere i 55 minutter daglig, fem dager i uka. Det holder altså ikke med en halvtimes spasertur, slik slankeklubber og kostholdseksperter har hevdet i lang tid. En annen forutsetning er at du begrenser energi-inntaket til mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen, skriver Forskning.no.

 

 

 

 


Til toppen

Del denne artikkelen på 




Legg til kommentar


Navn:
Kontaktinformasjon
Kontroll: Skriv inn tegnene Skriv inn tegnene du ser i bildet for godkjennelse.
kommentar:
 
For å unngå publisering av støtende innhold, har vi nå innført godkjenning av kommentarer.

De blir nå lest, før de blir godkjent og publisert. Vi leser igjennom jevnlig og publiserer godkjente kommentarer så fort vi kan.



T2 Regnskap AS - Alt innen regnskapstjenester



Ta kontakt på: