Siste kommentarer
til våre nyhetssaker:

Berit
Erik Evjen Høyvik
Jon Olav
Elin
Øyvind Neeraas
Orkdal
 




Ledig
 


Bredbåndsprisene stiger kraftig

Skrevet 11.09.2009 09:05 - IT

Telepriser stiger nesten aldri. Nå har både Netcom og Telenor satt opp prisene på sine raskest voksende produkter, melder dagensit.no

 

 

Mobilpriser har for vane å gå kun én vei over tid: rett ned.

 

Mobilt bredbånd har også rast voldsomt i pris de siste årene.

 

Nå har imidlertid både netcom og Telenor løpet av kort tid valgt å gå motsatt vei på et svært populært produkt, og satt opp prisen med rundt 30 prosent, skriver it-avisa.

 

Mye tyder på at noe har gått ganske feil med prismodellen de valgte.

 

Kraftig hopp
Før sommeren kosten fri bruk kvelder og helger 99 kroner fra netcom og 119 fra telenor, begge med bruksbegrensning på 5GB. Nå krever Telenor 149 kroner, mens Netcom tar 129 kroner,

 

Offer for egen suksess
Mobilt bredbånd har eksplodert siden turbo-3g kom på markedet i 2007, og allerede i år regner man med å passere 500.000 abonnementer. Det mest populære abonnementet er nettopp fastpris for ”kveld og helg”. Så hvorfor skjer dette nå, og med det raskest voksende produktet i norsk televerden?

 

- Mye tyder på at abonnementstypen er offer for sin egen suksess – det brukes for mye, sier fagfolk på området til dagensit.no.

 

- Toppen for mobilt bredbånd nås sent på kvelden, mellom halv ti og midnatt. Da er bruken svært mye høyere enn resten av døgnet, forteller Bjørn Amundsen, dekningssjef i Telenor. Teleaktørenes utgifter bestemmes nemlig ikke av gjennomsnittsbruken, men hvor kraftige nett de må bygge for å klare trafikktoppene.

 

 - Vi har delvis gått med tap, innrømmer Vederhus i Netcom.

Naboen saboterer?
Problemet knytter seg i stor grad til en mindre gruppe brukere.

 

- To prosent av brukerne står for 50 prosent av bruken og ti prosent for 80 prosent. Det er veldig skjevt fordelt, forteller Amundsen.

 

Med mobilt bredbånd er at alle deler den samme kapasiteten, så hvis naboene sitter og laster ned store ting, som for eksempel film, vil du få tregere hastighet.

 

- Når 5 til 10 prosent av kundene bruker 90 prosent av kapasiteten, blir ikke de andre 90 prosentene blide. Da må vi gå inn med virkemidler, sier Vederhus til dagensit.no

 

 


Til toppen

Del denne artikkelen på 




Legg til kommentar


Navn:
Kontaktinformasjon
Kontroll: Skriv inn tegnene Skriv inn tegnene du ser i bildet for godkjennelse.
kommentar:
 
For å unngå publisering av støtende innhold, har vi nå innført godkjenning av kommentarer.

De blir nå lest, før de blir godkjent og publisert. Vi leser igjennom jevnlig og publiserer godkjente kommentarer så fort vi kan.



T2 Regnskap AS - Alt innen regnskapstjenester



Ta kontakt på: