Siste kommentarer
til våre nyhetssaker:

Berit
Erik Evjen Høyvik
Jon Olav
Elin
Øyvind Neeraas
Orkdal
 




Ledig
 


Visste du dette om formiddagskaffen?

Skrevet 19.09.2009 09:04 - Livsstil

 

Vi legger stadig mer vekt på hvordan vårt kosthold påvirker vår helse og velvære, og i massemedia florerer fakta og feilinformasjon om hverandre. Men kaffedrikking kan til og med ha en del fordeler! 

 

Forskning har vist at mange av bekymringene rundt kaffe og helse er ubegrunnet, så fremt kaffen er filtrert! Kaffe laget ved kokemetoden (uten filtrering) har nemlig vist seg å øke blodkolesterolet.

 

Nettstedet kaffe.no har lagt ut en brosjyre som er basert på materiell fra Coffee Science Information Centre (CoSIC)

 

Her er et faktautdrag;

 

Forbruk

Helseeksperter regner 500-600 mg koffein per dag som et trygt inntak. Dette tilsvarer 6-7 kopper kaffe om dagen. Selvfølgelig vil mengden kaffe du drikker være avhengig av dine preferanser og følsomhet for koffein.

 

Utholdenhet

Studier har vist at det å drikke sterk kaffe foran en krevende fysisk prøve hjelper folk å holde ut lenger og utmattelsen kommer ikke så fort. Det synes som om koffeinet i kaffen setter fart på kroppens forbrenning, den forbedrer både den psykiske og fysiske innsatsen.

 

Kaloriforbrenning

De som drakk koffein la på seg langt mindre i løpet av en 12-årsperiode enn de som droppet kaffe helt, viser en studie ved Harvard School of Public Health i Boston.

 

Antioksianter

En nytraktet kopp kaffe kan gjøre mer enn bare å vekke deg til liv om morgenen – den kan til og med hjelpe kroppen din å bekjempe sykdom. Forskere har identifisert 4 ganger så mye antioksidanter i kaffe enn i grønn te.

 

Kreft

Amerikanske og engelske retningslinjer for kosthold, ernæring og kreft finner ikke grunn til å advare mot normalt forbruk av kaffe i forhold til kreft.

 

Sexlyst

Koffein ser ut til å øke sexlysten til kvinner – i alle fall på rotter. MEN: forskerne tror at hos oss mennesker gjelder det samme kun for personer som vanligvis ikke drikker kaffe.

 

Diabetes

Type II diabetes (aldersdiabetes) er et økende problem over hele verden. De siste årene har det kommet rapporter fra ulike land som viser at kaffe kan redusere risikoen for denne sykdommen.

 

Demens

Sjansen for å utvikle Parkinsons sykdom reduseres ved økende kaffeinntak. Tilsvarende synes risikoen for å utvikle Alzheimers demens å være redusert når man drikker kaffe regelmessig. Den gunstigste effekten får man ved 3-5 kopper om dagen.

 

Leverfunsjonen

Norske studier var blant de første til å vise at kaffedrikking har en gunstig effekt på leverfunksjonen. 3 kopper om dagen nesten halverer risikoen for å få skrumplever.

 

Hjertet

Den britiske hjerteforeningen har slått fast at moderat kaffeforbruk opptil 6 kopper om dagen vil ikke signifikant øke risikoen
for hjerte/karsykdommer eller slag for folk flest.

 

 

Husk å kos deg

Det er viktig at du koser deg med den kaffen du drikker, for alle vet vi at trivsel er viktig for helsen! Når alt kommer til alt er det nok hva du spiser og drikker (eller ikke spiser og drikker) ved siden av kaffen som påvirker helsen!

 

 


Til toppen

Del denne artikkelen på 




Legg til kommentar


Navn:
Kontaktinformasjon
Kontroll: Skriv inn tegnene Skriv inn tegnene du ser i bildet for godkjennelse.
kommentar:
 
For å unngå publisering av støtende innhold, har vi nå innført godkjenning av kommentarer.

De blir nå lest, før de blir godkjent og publisert. Vi leser igjennom jevnlig og publiserer godkjente kommentarer så fort vi kan.



T2 Regnskap AS - Alt innen regnskapstjenester



Ta kontakt på: